Edytujesz Transport
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku pyłów zawieszonych (PM<sub>2,5</sub> i PM<sub>10</sub>), tj. największe emisje występują w ostatnich latach włączonych do statystyk. | Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku pyłów zawieszonych (PM<sub>2,5</sub> i PM<sub>10</sub>), tj. największe emisje występują w ostatnich latach włączonych do statystyk. | ||
− | [[Plik:Rysunek 2 Emisja pyłów z transportu.png|mały|brak|Rysunek 2. Emisja pyłów zawieszonych z sektora transportu w Polsce (w latach 1990–2018)<ref>Opracowanie własne na podstawie: [https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-pollutant-emissions-data-viewer-3 https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-pollutant-emissions-data-viewer-3] </ref>]] | + | [[Plik:Rysunek 2 Emisja pyłów z transportu.png|mały|brak|''Rysunek 2. Emisja pyłów zawieszonych z sektora transportu w Polsce (w latach'' ''1990–2018)''<ref>Opracowanie własne na podstawie: [https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-pollutant-emissions-data-viewer-3 https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/dashboards/air-pollutant-emissions-data-viewer-3] </ref>]] |
= Normy EURO = | = Normy EURO = | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
[[Plik:Rysunek 3 Emisja pyłów z samochodów.png|mały|brak| Rysunek 3. Emisja pyłów zawieszonych (PM) z samochodów osobowych wg rodzaju paliwa i klas Euro, KAS<ref>[https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf] </ref>]] | [[Plik:Rysunek 3 Emisja pyłów z samochodów.png|mały|brak| Rysunek 3. Emisja pyłów zawieszonych (PM) z samochodów osobowych wg rodzaju paliwa i klas Euro, KAS<ref>[https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf] </ref>]] | ||
− | [[Plik:Rysunek 4 Emisja tlenków azotu.png|mały|brak|Rysunek 4. Emisja tlenków azotu z samochodów osobowych wg rodzaju paliwa i klas Euro, KAS<ref>[https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf] </ref>]] | + | [[Plik:Rysunek 4 Emisja tlenków azotu.png|mały|brak|''Rysunek 4. Emisja tlenków azotu z samochodów osobowych wg rodzaju paliwa i klas Euro, KAS''<ref>[https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf https://polskialarmsmogowy.pl/files/artykuly/2191.pdf] </ref>]] |
== Liczba i wiek samochodów == | == Liczba i wiek samochodów == | ||
− | W grudniu 2020 roku Naczelna Izba Kontroli (NIK) ogłosiła wyniki kontroli w temacie: „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”<ref>Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe, NIK, Nr ewidencyjny: P/19/031: [https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/031/ https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/031/] | + | W grudniu 2020 roku Naczelna Izba Kontroli (NIK) ogłosiła wyniki kontroli w temacie: „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”<ref>Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe, NIK, Nr ewidencyjny: P/19/031: [https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/031/ ''https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/031/''] |
</ref>. W raporcie znalazły się m.in. dane dotyczące liczby i wieku pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Od przystąpienia Polski do UE liczba użytkowanych w Polsce samochodów wzrosła ponad dwukrotnie (zarejestrowano 13,3 mln używanych pojazdów pochodzących z importu), a brak polityki podatkowej zachęcającej do zakupu nowych samochodów lub spełniających wyższe normy ekologiczne skutkuje tym, że zarejestrowane w tym okresie pojazdy to w większości używane samochody importowane<ref>Obowiązujące od 1 stycznia 2020 roku zmiany – obniżka o 50% wysokości stawki akcyzy na samochody dotyczą jedynie samochodów osobowych o napędzie hybrydowym, przy czym nadal stawka akcyzy nie jest uzależniona od poziomu emisji spalin (normy Euro), typu pojazdu oraz rodzaju paliwa. | </ref>. W raporcie znalazły się m.in. dane dotyczące liczby i wieku pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Od przystąpienia Polski do UE liczba użytkowanych w Polsce samochodów wzrosła ponad dwukrotnie (zarejestrowano 13,3 mln używanych pojazdów pochodzących z importu), a brak polityki podatkowej zachęcającej do zakupu nowych samochodów lub spełniających wyższe normy ekologiczne skutkuje tym, że zarejestrowane w tym okresie pojazdy to w większości używane samochody importowane<ref>Obowiązujące od 1 stycznia 2020 roku zmiany – obniżka o 50% wysokości stawki akcyzy na samochody dotyczą jedynie samochodów osobowych o napędzie hybrydowym, przy czym nadal stawka akcyzy nie jest uzależniona od poziomu emisji spalin (normy Euro), typu pojazdu oraz rodzaju paliwa. | ||
− | </ref>. W efekcie średni wiek użytkowanych samochodów osobowych wynosi blisko 15 lat<ref>[https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html] | + | </ref>. W efekcie średni wiek użytkowanych samochodów osobowych wynosi blisko 15 lat<ref>[https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html ''https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html''] |
</ref>. | </ref>. | ||
− | [[Plik:Rysunek 5 Pojazdy zarejestrowane w Polsce.jpg|mały|brak|Rysunek 5. Pojazdy zarejestrowane w Polsce, NIK<ref>[https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html] </ref>]] | + | [[Plik:Rysunek 5 Pojazdy zarejestrowane w Polsce.jpg|mały|brak|''Rysunek 5. Pojazdy zarejestrowane w Polsce, NIK''<ref>[https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html ''https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html''] </ref>]] |
Specyfiką Polski jest duża, corocznie rosnąca liczba pojazdów na mieszkańców<ref>Tzw. wskaźnik motoryzacji. | Specyfiką Polski jest duża, corocznie rosnąca liczba pojazdów na mieszkańców<ref>Tzw. wskaźnik motoryzacji. | ||
− | </ref> (580 pojazdów na 1000 mieszkańców), która dwukrotnie przekracza wskaźniki dla np. tak wysoko rozwiniętych państw, jak Niemcy czy Austria (ok. 300 pojazdów na 1000 mieszkańców). W dodatku Polska ma jeden z najwyższych odsetków samochodów powyżej 10 lat (ok. 73%) w Unii Europejskiej, a wiek 35% aut przekracza aż 20 lat<ref>[https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html] | + | </ref> (580 pojazdów na 1000 mieszkańców), która dwukrotnie przekracza wskaźniki dla np. tak wysoko rozwiniętych państw, jak Niemcy czy Austria (ok. 300 pojazdów na 1000 mieszkańców). W dodatku Polska ma jeden z najwyższych odsetków samochodów powyżej 10 lat (ok. 73%) w Unii Europejskiej, a wiek 35% aut przekracza aż 20 lat<ref>[https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html ''https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zabojczy-smog-z-samochodowych-spalin.html''] |
</ref>. | </ref>. | ||
== Usuwanie filtrów cząstek stałych == | == Usuwanie filtrów cząstek stałych == | ||
− | Filtry cząstek stałych (ang. ''diesel particulate filter'', DPF) są odpowiedzialne za zmniejszenie się emisji pyłów zawieszonych z aut z silnikiem diesla. Problemem dla właścicieli takich aut staje się moment zapchania filtra, utrata jego wydajności i w konsekwencji konieczność jego regeneracji. Ze względu na wysoki koszt wymiany, kierowcy decydują się czasem na usunięcie filtrów cząstek stałych z samochodów z silnikami diesla. Ponieważ po pozbawieniu pojazdu filtra emisja cząstek stałych rośnie wielokrotnie, istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo niespełniania w konsekwencji norm emisji wymaganych, aby pojazd był dopuszczony do ruchu. Jazda takim pojazdem po drogach publicznych w Polsce grozi mandatem do 500 zł i odebraniem dowodu rejestracyjnego<ref>[https://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_cz%C4%85stek_sta%C5%82ych https://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_cz%C4%85stek_sta%C5%82ych] | + | Filtry cząstek stałych (ang. ''diesel particulate filter'', DPF) są odpowiedzialne za zmniejszenie się emisji pyłów zawieszonych z aut z silnikiem diesla. Problemem dla właścicieli takich aut staje się moment zapchania filtra, utrata jego wydajności i w konsekwencji konieczność jego regeneracji. Ze względu na wysoki koszt wymiany, kierowcy decydują się czasem na usunięcie filtrów cząstek stałych z samochodów z silnikami diesla. Ponieważ po pozbawieniu pojazdu filtra emisja cząstek stałych rośnie wielokrotnie, istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo niespełniania w konsekwencji norm emisji wymaganych, aby pojazd był dopuszczony do ruchu. Jazda takim pojazdem po drogach publicznych w Polsce grozi mandatem do 500 zł i odebraniem dowodu rejestracyjnego<ref>[https://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_cz%C4%85stek_sta%C5%82ych ''https://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_cz%C4%85stek_sta%C5%82ych''] |
− | </ref>. W 2020 roku Fundacja Frank Bold pozwała jeden z dolnośląskich warsztatów samochodowych. Mechanik reklamował się w Internecie, oferując usuwanie z samochodów filtrów cząstek stałych DPF i FAP. Po niemal 2 latach od wniesienia pozwu sąd w Jeleniej Górze nakazał mechanikowi usunięcie reklam i obciążył kosztami procesu<ref>[https://smoglab.pl/pierwszy-taki-wyrok-w-historii-mechanik-nie-moze-promowac-wycinania-filtrow-dpf/ https://smoglab.pl/pierwszy-taki-wyrok-w-historii-mechanik-nie-moze-promowac-wycinania-filtrow-dpf/] | + | </ref>. W 2020 roku Fundacja Frank Bold pozwała jeden z dolnośląskich warsztatów samochodowych. Mechanik reklamował się w Internecie, oferując usuwanie z samochodów filtrów cząstek stałych DPF i FAP. Po niemal 2 latach od wniesienia pozwu sąd w Jeleniej Górze nakazał mechanikowi usunięcie reklam i obciążył kosztami procesu<ref>[https://smoglab.pl/pierwszy-taki-wyrok-w-historii-mechanik-nie-moze-promowac-wycinania-filtrow-dpf/ ''https://smoglab.pl/pierwszy-taki-wyrok-w-historii-mechanik-nie-moze-promowac-wycinania-filtrow-dpf/''] |
</ref>. | </ref>. | ||
== Brak Stref Czystego Transportu == | == Brak Stref Czystego Transportu == | ||
− | Warunki funkcjonowania stref czystego transportu (ang. ''low emission zone'', LEZ) określa Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych<ref>Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317), tekst jednolity: [http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000110 http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000110] | + | Warunki funkcjonowania stref czystego transportu (ang. ''low emission zone'', LEZ) określa Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych<ref>Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317), tekst jednolity: [http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000110 ''http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000110''] |
</ref>. W takim obszarze ogranicza się wjazd pojazdów innych niż: elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym. Wyjątek<ref>Szczegółowa lista w art. 39 pkt. 3 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. | </ref>. W takim obszarze ogranicza się wjazd pojazdów innych niż: elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym. Wyjątek<ref>Szczegółowa lista w art. 39 pkt. 3 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. | ||
</ref> stanowią m.in. pojazdy służb (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego i in.), zarządów dróg i realizujące zadania na rzecz zarządców dróg czy też mieszkańców strefy czystego transportu. Za ustanowienie takiej strefy w drodze uchwały odpowiedzialna jest rada gminy. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu stanowi dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na wymienione w ustawie potrzeby. Samorząd każdego miasta liczącego ponad 100 tys. mieszkańców — a jest ich w Polsce 37 – może wyznaczyć strefę czystego transportu. | </ref> stanowią m.in. pojazdy służb (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego i in.), zarządów dróg i realizujące zadania na rzecz zarządców dróg czy też mieszkańców strefy czystego transportu. Za ustanowienie takiej strefy w drodze uchwały odpowiedzialna jest rada gminy. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu stanowi dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na wymienione w ustawie potrzeby. Samorząd każdego miasta liczącego ponad 100 tys. mieszkańców — a jest ich w Polsce 37 – może wyznaczyć strefę czystego transportu. | ||
Linia 78: | Linia 78: | ||
=== Strefy Czystego Transportu w Polsce === | === Strefy Czystego Transportu w Polsce === | ||
− | Przykładem próby wprowadzenia strefy czystego transportu jest Kraków. 19 grudnia 2018 roku krakowscy radni zdecydowali o jej wprowadzeniu na obszarze turystycznym kwartału Kazimierz. Zaczęła ona obowiązywać od 5 stycznia 2019 roku. Po wprowadzeniu strefy czystego transportu prawo wjazdu na Kazimierz mieli mieszkańcy (swoimi dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy (do końca 2025 roku – później musieliby się wyposażyć w samochody niskoemisyjne) i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 roku). Poza nimi wjazd miały jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG<ref>[https://www.krakow.pl/aktualnosci/226354,1912,komunikat,od_5_stycznia_strefa_czystego_transportu_na_kazimierzu.html https://www.krakow.pl/aktualnosci/226354,1912,komunikat,od_5_stycznia_strefa_czystego_transportu_na_kazimierzu.html] | + | Przykładem próby wprowadzenia strefy czystego transportu jest Kraków. 19 grudnia 2018 roku krakowscy radni zdecydowali o jej wprowadzeniu na obszarze turystycznym kwartału Kazimierz. Zaczęła ona obowiązywać od 5 stycznia 2019 roku. Po wprowadzeniu strefy czystego transportu prawo wjazdu na Kazimierz mieli mieszkańcy (swoimi dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy (do końca 2025 roku – później musieliby się wyposażyć w samochody niskoemisyjne) i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 roku). Poza nimi wjazd miały jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG<ref>[https://www.krakow.pl/aktualnosci/226354,1912,komunikat,od_5_stycznia_strefa_czystego_transportu_na_kazimierzu.html ''https://www.krakow.pl/aktualnosci/226354,1912,komunikat,od_5_stycznia_strefa_czystego_transportu_na_kazimierzu.html''] |
− | </ref>. Po 3 miesiącach, czyli w marcu 2019 roku, radni przyjęli pakiet poprawek do uchwały strefy czystego transportu na Kazimierzu. Wprowadzone zmiany faktycznie zlikwidowały SCT, umożliwiając wjazd każdemu (m.in. klientom sklepów) na obszar całego Kazimierza<ref>[https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-radni-de-facto-zlikwidowali-strefe-czystego-transportu-na-kazimierzu-61077.html https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-radni-de-facto-zlikwidowali-strefe-czystego-transportu-na-kazimierzu-61077.html] | + | </ref>. Po 3 miesiącach, czyli w marcu 2019 roku, radni przyjęli pakiet poprawek do uchwały strefy czystego transportu na Kazimierzu. Wprowadzone zmiany faktycznie zlikwidowały SCT, umożliwiając wjazd każdemu (m.in. klientom sklepów) na obszar całego Kazimierza<ref>[https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-radni-de-facto-zlikwidowali-strefe-czystego-transportu-na-kazimierzu-61077.html ''https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-radni-de-facto-zlikwidowali-strefe-czystego-transportu-na-kazimierzu-61077.html''] |
− | </ref>. Strefa przestała obowiązywać 22 września 2019 roku, tj. w dniu wprowadzenia nowej, wyższej taryfy opłat parkingowych w Krakowie<ref>[https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-smierc-strefy-czystego-transportu-na-kazimierzu-ale-sa-plusy-62581.html https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-smierc-strefy-czystego-transportu-na-kazimierzu-ale-sa-plusy-62581.html] | + | </ref>. Strefa przestała obowiązywać 22 września 2019 roku, tj. w dniu wprowadzenia nowej, wyższej taryfy opłat parkingowych w Krakowie<ref>[https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-smierc-strefy-czystego-transportu-na-kazimierzu-ale-sa-plusy-62581.html ''https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/krakow-smierc-strefy-czystego-transportu-na-kazimierzu-ale-sa-plusy-62581.html''] |
</ref>. | </ref>. | ||
− | Pod koniec 2020 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska przystąpiło do opracowania zmian zasad, na jakich funkcjonują SCT<ref>[https://www.gov.pl/web/klimat https://www.gov.pl/web/klimat] | + | Pod koniec 2020 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska przystąpiło do opracowania zmian zasad, na jakich funkcjonują SCT<ref>[https://www.gov.pl/web/klimat ''https://www.gov.pl/web/klimat''] |
− | </ref>. Według projektu nowelizacji ustawy strefa z obniżoną ilością spalin mogłaby powstać w każdej gminie, a te z ludnością przekraczającą 100 tys., gdzie występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO<sub>2</sub>, będą miały obowiązek jej wyznaczenia. Zmodyfikowano katalog pojazdów uprawnionych na wjazd do strefy tak, aby można było wytyczać SCT w oparciu o normy EURO. Organy gminy mają otrzymać możliwość nadania indywidualnych wyłączeń związanych z ruchem pojazdów<ref>[https://www.gov.pl/web/klimat/kolejny-etap-prac-nad-nowelizacja-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-elektromobilnosci-i-paliwach-alternatywnych https://www.gov.pl/web/klimat/kolejny-etap-prac-nad-nowelizacja-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-elektromobilnosci-i-paliwach-alternatywnych] | + | </ref>. Według projektu nowelizacji ustawy strefa z obniżoną ilością spalin mogłaby powstać w każdej gminie, a te z ludnością przekraczającą 100 tys., gdzie występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu NO<sub>2</sub>, będą miały obowiązek jej wyznaczenia. Zmodyfikowano katalog pojazdów uprawnionych na wjazd do strefy tak, aby można było wytyczać SCT w oparciu o normy EURO. Organy gminy mają otrzymać możliwość nadania indywidualnych wyłączeń związanych z ruchem pojazdów<ref>[https://www.gov.pl/web/klimat/kolejny-etap-prac-nad-nowelizacja-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-elektromobilnosci-i-paliwach-alternatywnych ''https://www.gov.pl/web/klimat/kolejny-etap-prac-nad-nowelizacja-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-elektromobilnosci-i-paliwach-alternatywnych''] |
− | </ref>. Kwestie dalszego procedowania nowelizacji można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL)<ref>[https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12340506 https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12340506] | + | </ref>. Kwestie dalszego procedowania nowelizacji można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL)<ref>[https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12340506 ''https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12340506''] |
</ref>. | </ref>. | ||
− | Aktualizacja na lipiec 2021: po prawie roku prac nad nowelizacją Ustawy o elektromobilności, zezwalającej miastom na skuteczne tworzenie takich stref, projekt został pozbawiony wszystkich zapisów reformujących SCT<ref>[https://polskialarmsmogowy.pl/2021/07/nie-bedzie-stref-czystego-transportu-w-miastach-ministerstwo-klimatu-wyrzuca-nowelizacje-ustawy-do-kosza/ https://polskialarmsmogowy.pl/2021/07/nie-bedzie-stref-czystego-transportu-w-miastach-ministerstwo-klimatu-wyrzuca-nowelizacje-ustawy-do-kosza/] | + | Aktualizacja na lipiec 2021: po prawie roku prac nad nowelizacją Ustawy o elektromobilności, zezwalającej miastom na skuteczne tworzenie takich stref, projekt został pozbawiony wszystkich zapisów reformujących SCT<ref>[https://polskialarmsmogowy.pl/2021/07/nie-bedzie-stref-czystego-transportu-w-miastach-ministerstwo-klimatu-wyrzuca-nowelizacje-ustawy-do-kosza/ ''https://polskialarmsmogowy.pl/2021/07/nie-bedzie-stref-czystego-transportu-w-miastach-ministerstwo-klimatu-wyrzuca-nowelizacje-ustawy-do-kosza/''] |
</ref>. | </ref>. | ||
− | |||
− | |||
=== Strefy Czystego Transportu poza Polską oraz skutki ich istnienia === | === Strefy Czystego Transportu poza Polską oraz skutki ich istnienia === | ||
− | Strefy czystego transportu to rozwiązanie znane i wykorzystywane w innych krajach europejskich, takich jak np. Berlin<ref>[https://www.berlin.de/senuvk/umwelt/luftqualitaet/umweltzone/index_en.shtml https://www.berlin.de/senuvk/umwelt/luftqualitaet/umweltzone/index_en.shtml] | + | Strefy czystego transportu to rozwiązanie znane i wykorzystywane w innych krajach europejskich, takich jak np. Berlin<ref>[https://www.berlin.de/senuvk/umwelt/luftqualitaet/umweltzone/index_en.shtml ''https://www.berlin.de/senuvk/umwelt/luftqualitaet/umweltzone/index_en.shtml''] |
− | </ref>, Bruksela<ref>[https://lez.brussels/mytax/ https://lez.brussels/mytax/] | + | </ref>, Bruksela<ref>[https://lez.brussels/mytax/ ''https://lez.brussels/mytax/''] |
− | </ref> czy Londyn<ref>[https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone] | + | </ref> czy Londyn<ref>[https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone ''https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone''] |
− | </ref>. CE Delft<ref>[https://www.cedelft.eu/en/about-ce-delft https://www.cedelft.eu/en/about-ce-delft] | + | </ref>. CE Delft<ref>[https://www.cedelft.eu/en/about-ce-delft ''https://www.cedelft.eu/en/about-ce-delft''] |
− | </ref> przygotowało na zlecenie konsorcjum organizacji pozarządowych działających w interesie publicznym w 12 krajach Europy (w tym Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, funkcjonujące pod kierunkiem organizacji patronackiej European Public Health Alliance, EPHA) nowy raport<ref>[https://epha.org/air-pollution-and-transport-policies-at-city-level/ https://epha.org/air-pollution-and-transport-policies-at-city-level/] | + | </ref> przygotowało na zlecenie konsorcjum organizacji pozarządowych działających w interesie publicznym w 12 krajach Europy (w tym Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych, funkcjonujące pod kierunkiem organizacji patronackiej European Public Health Alliance, EPHA) nowy raport<ref>[https://epha.org/air-pollution-and-transport-policies-at-city-level/ ''https://epha.org/air-pollution-and-transport-policies-at-city-level/''] |
</ref> dotyczący wpływu polityk transportowych na poziomie miast na redukcję zanieczyszczenia powietrza. Pod lupą znalazły się m.in. strefy czystego transportu. Wpływ pięciu wytypowanych instrumentów polityki miejskiej na ograniczenie emisji PM i NOx został przedstawiony poniżej. | </ref> dotyczący wpływu polityk transportowych na poziomie miast na redukcję zanieczyszczenia powietrza. Pod lupą znalazły się m.in. strefy czystego transportu. Wpływ pięciu wytypowanych instrumentów polityki miejskiej na ograniczenie emisji PM i NOx został przedstawiony poniżej. | ||
− | [[Plik:Rysunek 6 Wpływ.png|mały|brak|Rysunek 6. Wpływ pięciu wytypowanych instrumentów polityki miejskiej na ograniczenie emisji PM i NOx, CE Delft<ref>[http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze] </ref>]] | + | [[Plik:Rysunek 6 Wpływ.png|mały|brak|''Rysunek 6. Wpływ pięciu wytypowanych instrumentów polityki miejskiej na ograniczenie emisji PM i NOx, CE Delft''<ref>[http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze ''http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze''] </ref>]] |
Widać wyraźnie, że pobieranie opłat z tytułu zatorów komunikacyjnych oraz strefy czystego transportu mają największy potencjał w zakresie redukcji emisji PM i NOx, pochodzących z transportu miejskiego. Na podstawie wyników oceny miast, które wdrożyły te środki, możliwe jest osiągnięcie redukcji emisji o 10 do 20%. Stwierdzono, że skuteczność tych inicjatyw zależy w dużej mierze od rygoru przestrzegania wprowadzonych zasad oraz od wielkości strefy, co oznacza, że aby w pełni wykorzystać potencjał potrzebne są rozwiązania skrojone na miarę indywidualnych potrzeb. Na podstawie wcześniejszej oceny kosztów społecznych<ref>Tutaj koszty społeczne są rozumiane jako dodatkowy koszt w postaci zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia spowodowany zanieczyszczeniem powietrza. | Widać wyraźnie, że pobieranie opłat z tytułu zatorów komunikacyjnych oraz strefy czystego transportu mają największy potencjał w zakresie redukcji emisji PM i NOx, pochodzących z transportu miejskiego. Na podstawie wyników oceny miast, które wdrożyły te środki, możliwe jest osiągnięcie redukcji emisji o 10 do 20%. Stwierdzono, że skuteczność tych inicjatyw zależy w dużej mierze od rygoru przestrzegania wprowadzonych zasad oraz od wielkości strefy, co oznacza, że aby w pełni wykorzystać potencjał potrzebne są rozwiązania skrojone na miarę indywidualnych potrzeb. Na podstawie wcześniejszej oceny kosztów społecznych<ref>Tutaj koszty społeczne są rozumiane jako dodatkowy koszt w postaci zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia spowodowany zanieczyszczeniem powietrza. | ||
− | </ref> przeprowadzonej w 432 miastach Europy w 2018 roku oszacowano potencjalne zmniejszenie kosztów społecznych w związku z pięcioma wytypowanymi instrumentami polityki miejskiej w roku 2020. Dla stref czystego transportu w metropoliach przewidywane zmniejszenie kosztów społecznych sytuuje się między 10 i 120 mln euro, a dla małych miast między 0,5 i 4 mln euro<ref>[http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze] | + | </ref> przeprowadzonej w 432 miastach Europy w 2018 roku oszacowano potencjalne zmniejszenie kosztów społecznych w związku z pięcioma wytypowanymi instrumentami polityki miejskiej w roku 2020. Dla stref czystego transportu w metropoliach przewidywane zmniejszenie kosztów społecznych sytuuje się między 10 i 120 mln euro, a dla małych miast między 0,5 i 4 mln euro<ref>[http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze ''http://chronmyklimat.pl/wiadomosci/transport/strefy-z-ograniczonym-wjazdem-do-miast-sposobem-na-czystsze-powietrze''] |
</ref>. | </ref>. | ||
<references /> | <references /> |