Edytujesz Kontrola palenisk
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Category:Obowiązki i dobre praktyki gmin]] | [[Category:Obowiązki i dobre praktyki gmin]] | ||
− | Biorąc pod uwagę, że to właśnie emisja z domowych urządzeń grzewczych na paliwa stałe stanowi główne źródło zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi i rakotwórczym benzo(a)pirenem, '''kontrola indywidualnych palenisk''' powinna być priorytetem w walce ze smogiem. Kontrola powinna odnosić się do możliwie szerokiego zakresu i obejmować nie tylko zakaz spalania odpadów, ale także wszystkie zapisy uchwał antysmogowych, w tym jakość paliwa oraz rodzaj źródła ciepła. Bez skutecznej kontroli na poziomie gospodarstw domowych uchwały antysmogowe pozostaną w dużej mierze martwym prawem. | + | Biorąc pod uwagę, że to właśnie emisja z domowych urządzeń grzewczych na paliwa stałe stanowi główne źródło zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi i rakotwórczym benzo(a)pirenem, '''kontrola indywidualnych palenisk''' powinna być priorytetem w walce ze smogiem. Kontrola powinna odnosić się do możliwie szerokiego zakresu i obejmować nie tylko zakaz spalania odpadów, ale także wszystkie zapisy uchwał antysmogowych, w tym jakość paliwa oraz rodzaj źródła ciepła. Bez skutecznej kontroli na poziomie gospodarstw domowych uchwały antysmogowe pozostaną w dużej mierze martwym prawem<ref>https://smoglab.pl//wp-content/uploads/2018/12/KK_KAS_PozaKontrola_Raport_160x230mm_2018_11_27_web_aktualizacja.pdf |
+ | </ref>. | ||
= Kto kontroluje przepisy związane z ochroną powietrza? = | = Kto kontroluje przepisy związane z ochroną powietrza? = | ||
Linia 22: | Linia 23: | ||
== Uchwały antysmogowe == | == Uchwały antysmogowe == | ||
− | Już w 14 województwach obowiązują | + | Już w 14 województwach obowiązują uchwały antysmogowe, czyli akty prawa miejscowego, których celem jest poprawa jakości powietrza. Uchwały antysmogowe mogą zawierać obowiązek stosowania odpowiedniej jakości paliwa, nakaz instalacji urządzeń zgodnych z wymaganiami emisyjnymi w nowych budynkach czy nakaz wymiany przestarzałych urządzeń grzewczych na paliwo stałe w danym, określonym przez uchwałę terminie. Za nieprzestrzeganie uchwały antysmogowej, tak jak za spalanie odpadów grozi mandat do 500 zł lub kara grzywny do 5000 zł. |
− | |||
= Metody kontroli – dobre praktyki = | = Metody kontroli – dobre praktyki = | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
</ref>. Niestety dotyczy to około 80% wszystkich gmin. Dobrą praktyką jest więc stworzenie straży gminnej lub międzygminnej, a jeśli nie ma takiej możliwości – prowadzenie kontroli w zespole: urzędnik oraz funkcjonariusz Policji. | </ref>. Niestety dotyczy to około 80% wszystkich gmin. Dobrą praktyką jest więc stworzenie straży gminnej lub międzygminnej, a jeśli nie ma takiej możliwości – prowadzenie kontroli w zespole: urzędnik oraz funkcjonariusz Policji. | ||
− | + | Pobór próbki popiołu | |
Jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie spalania odpadów, jednak w toku kontroli nie da się tego jednoznacznie ocenić, należy pobrać próbkę popiołu z paleniska w celu poddania jej badaniom laboratoryjnym. Należy pamiętać, że jeśli w komorze spalania lub w wybranym popiele widoczne będą odpady, wystarczającą podstawą do ukarania jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji fotograficznej i dokładne opisanie ustalonego stanu faktycznego w protokole z kontroli. | Jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie spalania odpadów, jednak w toku kontroli nie da się tego jednoznacznie ocenić, należy pobrać próbkę popiołu z paleniska w celu poddania jej badaniom laboratoryjnym. Należy pamiętać, że jeśli w komorze spalania lub w wybranym popiele widoczne będą odpady, wystarczającą podstawą do ukarania jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji fotograficznej i dokładne opisanie ustalonego stanu faktycznego w protokole z kontroli. | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
</ref> – system służący do zgłaszania podejrzenia spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej funkcjonujący w województwie małopolskim. | </ref> – system służący do zgłaszania podejrzenia spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej funkcjonujący w województwie małopolskim. | ||
− | Za pomocą aplikacji w telefonie lub przeglądarce internetowej można zgłosić adres osoby nieprzestrzegającej przepisów i dołączyć zdjęcia potwierdzające proceder. System automatycznie przekierowuje zgłoszenie do odpowiednich organów (urzędu gminy, straży miejskiej/gminnej, WIOŚ), a osoba zgłaszająca może na bieżąco śledzić wyniki kontroli. Aplikacja dostępna | + | Za pomocą aplikacji w telefonie lub przeglądarce internetowej można zgłosić adres osoby nieprzestrzegającej przepisów i dołączyć zdjęcia potwierdzające proceder. System automatycznie przekierowuje zgłoszenie do odpowiednich organów (urzędu gminy, straży miejskiej/gminnej, WIOŚ), a osoba zgłaszająca może na bieżąco śledzić wyniki kontroli. Aplikacja dostępna tutaj: |
− | + | ||
+ | [https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html ''https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html''] | ||
'''Akcja społeczna „Karny Kopciuch”'''<ref>https://www.karnykopciuch.pl/ | '''Akcja społeczna „Karny Kopciuch”'''<ref>https://www.karnykopciuch.pl/ | ||
Linia 78: | Linia 79: | ||
= Czy podejrzenie spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej można zgłaszać anonimowo? = | = Czy podejrzenie spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej można zgłaszać anonimowo? = | ||
− | Tak, upoważniony do kontroli na podstawie art. 379 ust. 2 Ustawy Prawo ochrony środowiska pracownik urzędu gminy jest zobowiązany do przyjmowania anonimowych zgłoszeń. Brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek legitymowania osoby dokonującej zgłoszenia naruszeń przepisów | + | Tak, upoważniony do kontroli na podstawie art. 379 ust. 2 Ustawy Prawo ochrony środowiska pracownik urzędu gminy jest zobowiązany do przyjmowania anonimowych zgłoszeń. Brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek legitymowania osoby dokonującej zgłoszenia naruszeń przepisów. |
− | |||
− | |||
<references /> | <references /> |