Edytujesz Dostęp do informacji o środowisku
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie''' | |
+ | |||
+ | Każdy ma prawo do uzyskania informacji o środowisku i jego ochronie. Prawo to jest zagwarantowane w Konstytucji RP<ref>http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19970780483 | ||
</ref> i rozwinięte w ustawie z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (potocznie nazywanej ustawą ocenową, ustawą UIŚ lub ustawą OOŚ)<ref>http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20081991227 | </ref> i rozwinięte w ustawie z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (potocznie nazywanej ustawą ocenową, ustawą UIŚ lub ustawą OOŚ)<ref>http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20081991227 | ||
</ref>. Korzystanie z tego prawa różni się pod pewnymi względami od dostępu do informacji publicznej. Jest to skuteczne narzędzie pozwalające na uzyskanie wiarygodnych informacji o stanie środowiska (np. poziomie zanieczyszczeń powietrza w naszej okolicy). | </ref>. Korzystanie z tego prawa różni się pod pewnymi względami od dostępu do informacji publicznej. Jest to skuteczne narzędzie pozwalające na uzyskanie wiarygodnych informacji o stanie środowiska (np. poziomie zanieczyszczeń powietrza w naszej okolicy). | ||
− | = Podstawowe regulacje prawne = | + | = = |
+ | |||
+ | = '''Podstawowe regulacje prawne''' = | ||
Artykuł 74 ust. 3 Konstytucji RP gwarantuje '''każdemu''' prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska, szczególny tryb udostępniania tej informacji reguluje ustawa UIŚ. | Artykuł 74 ust. 3 Konstytucji RP gwarantuje '''każdemu''' prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska, szczególny tryb udostępniania tej informacji reguluje ustawa UIŚ. | ||
Linia 11: | Linia 15: | ||
</ref>. | </ref>. | ||
− | = Informacja przetworzona i opłaty = | + | = '''Informacja przetworzona i opłaty''' = |
Inaczej niż w przypadku informacji publicznej, do informacji o środowisku nie stosujemy przepisów o informacji przetworzonej – oznacza to, że organ nie może uzależniać udostępnienia żądanej informacji od wykazania szczególnego interesu publicznego. | Inaczej niż w przypadku informacji publicznej, do informacji o środowisku nie stosujemy przepisów o informacji przetworzonej – oznacza to, że organ nie może uzależniać udostępnienia żądanej informacji od wykazania szczególnego interesu publicznego. | ||
Linia 18: | Linia 22: | ||
</ref>. | </ref>. | ||
− | = Komu przysługuje prawo dostępu do informacji o środowisku? = | + | = '''Komu przysługuje prawo dostępu do informacji o środowisku?''' = |
Dostęp do informacji o środowisku przysługuje każdemu – nie trzeba wykazać się polskim obywatelstwem, nie jest ważne gdzie mieszka wnioskodawca lub do czego potrzebuje wnioskowanej informacji. | Dostęp do informacji o środowisku przysługuje każdemu – nie trzeba wykazać się polskim obywatelstwem, nie jest ważne gdzie mieszka wnioskodawca lub do czego potrzebuje wnioskowanej informacji. | ||
− | = Co jest informacją o środowisku | + | = '''Co jest informacją o środowisku''' = |
Zgodnie z ustawą informacją o środowisku jest informacja dotycząca: | Zgodnie z ustawą informacją o środowisku jest informacja dotycząca: | ||
Linia 34: | Linia 38: | ||
Informacją o środowisku są zatem m.in. pozwolenia wydane dla zakładów przemysłowych, protokoły z czynności kontrolowanych prowadzonych przez organy ochrony środowiska, wszelkie sprawozdania i raporty opracowywane przez te organy. | Informacją o środowisku są zatem m.in. pozwolenia wydane dla zakładów przemysłowych, protokoły z czynności kontrolowanych prowadzonych przez organy ochrony środowiska, wszelkie sprawozdania i raporty opracowywane przez te organy. | ||
− | = Kto jest zobowiązany do udostępnienia informacji o środowisku? = | + | = '''Kto jest zobowiązany do udostępnienia informacji o środowisku?''' = |
Zobowiązane do udostępnienia informacji o środowisku są '''władze publiczne'''. Pojęcie to zostało zdefiniowane w ustawie i oznacza: Sejm, Senat, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, organy administracji, sądy, trybunały oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa. | Zobowiązane do udostępnienia informacji o środowisku są '''władze publiczne'''. Pojęcie to zostało zdefiniowane w ustawie i oznacza: Sejm, Senat, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, organy administracji, sądy, trybunały oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa. | ||
− | = Gdzie szukać informacji o środowisku? = | + | = '''Gdzie szukać informacji o środowisku?''' = |
Bardzo wiele informacji dostępnych jest obecnie w Internecie, przede wszystkim w biuletynach informacji publicznej (BIP) organów ochrony środowiska. Jeżeli nie mamy pewności gdzie znajduje się określona informacja – możemy po prostu zadzwonić do urzędu. Jeżeli informacja nie jest dostępna w Internecie, ale '''nie wymaga wyszukania''' i można jej udzielić od razu w formie prostej odpowiedzi – urzędnik powinien to zrobić niezwłocznie, w trakcie rozmowy telefonicznej. W innym przypadku konieczne będzie złożenie '''pisemnego wniosku'''. | Bardzo wiele informacji dostępnych jest obecnie w Internecie, przede wszystkim w biuletynach informacji publicznej (BIP) organów ochrony środowiska. Jeżeli nie mamy pewności gdzie znajduje się określona informacja – możemy po prostu zadzwonić do urzędu. Jeżeli informacja nie jest dostępna w Internecie, ale '''nie wymaga wyszukania''' i można jej udzielić od razu w formie prostej odpowiedzi – urzędnik powinien to zrobić niezwłocznie, w trakcie rozmowy telefonicznej. W innym przypadku konieczne będzie złożenie '''pisemnego wniosku'''. | ||
− | = Jak złożyć wniosek o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie? = | + | = '''Jak złożyć wniosek o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie?''' = |
W ustawie zastrzeżono, że wniosek o udostępnienie informacji o środowisku powinien być '''pisemny'''. Wymóg ten spełnia również złożenie wniosku w formie elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą organu (EPUAP). Kontrowersje budzi to, czy wniosek można złożyć w zwykłym e-mailu. Wiele organów akceptuje wnioski mailowe, niektóre domagają się załączenia skanu ręcznie podpisanego dokumentu, inne zaś akceptują wyłącznie wnioski złożone w formie tradycyjnej lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej – w tym zakresie nie ma reguły, a autorzy komentarzy do ustawy również nie wypracowali jednolitego poglądu. Jeżeli zależy nam na szybkim uzyskaniu informacji najlepiej złożyć wniosek przez EPUAP. | W ustawie zastrzeżono, że wniosek o udostępnienie informacji o środowisku powinien być '''pisemny'''. Wymóg ten spełnia również złożenie wniosku w formie elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą organu (EPUAP). Kontrowersje budzi to, czy wniosek można złożyć w zwykłym e-mailu. Wiele organów akceptuje wnioski mailowe, niektóre domagają się załączenia skanu ręcznie podpisanego dokumentu, inne zaś akceptują wyłącznie wnioski złożone w formie tradycyjnej lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej – w tym zakresie nie ma reguły, a autorzy komentarzy do ustawy również nie wypracowali jednolitego poglądu. Jeżeli zależy nam na szybkim uzyskaniu informacji najlepiej złożyć wniosek przez EPUAP. | ||
Linia 50: | Linia 54: | ||
Wniosek nie może być zbyt ogólny – w takim przypadku organ może wręcz odmówić udostępnienia informacji. O ile to możliwe warto formułować żądanie w sposób precyzyjny (np. wskazując konkretne dokumenty). | Wniosek nie może być zbyt ogólny – w takim przypadku organ może wręcz odmówić udostępnienia informacji. O ile to możliwe warto formułować żądanie w sposób precyzyjny (np. wskazując konkretne dokumenty). | ||
− | = W jakim terminie należy udostępnić informację? = | + | = '''W jakim terminie należy udostępnić informację?''' = |
Organ powinien udostępnić informację '''bez zbędnej zwłoki''', nie później niż w ciągu miesiąca. Termin ten może zostać przedłużony '''do 2 miesięcy''' ze względu na stopień skomplikowania sprawy (w takim przypadku organ ma obowiązek poinformować wnioskodawcę o przedłużeniu terminu). | Organ powinien udostępnić informację '''bez zbędnej zwłoki''', nie później niż w ciągu miesiąca. Termin ten może zostać przedłużony '''do 2 miesięcy''' ze względu na stopień skomplikowania sprawy (w takim przypadku organ ma obowiązek poinformować wnioskodawcę o przedłużeniu terminu). | ||
Linia 56: | Linia 60: | ||
Jeżeli wniosek dotyczy dokumentów, o których informuje się w publicznie dostępnym wykazie (należą do nich m.in. informacje o pozwoleniach emisyjnych i zintegrowanych, przeglądach ekologicznych, decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach i wiele innych – pełna lista zawarta jest w art. 21 ustawy ocenowej), organ ma obowiązek udostępnić dokumenty nie później niż '''3 dni''' od dnia złożenia wniosku. | Jeżeli wniosek dotyczy dokumentów, o których informuje się w publicznie dostępnym wykazie (należą do nich m.in. informacje o pozwoleniach emisyjnych i zintegrowanych, przeglądach ekologicznych, decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach i wiele innych – pełna lista zawarta jest w art. 21 ustawy ocenowej), organ ma obowiązek udostępnić dokumenty nie później niż '''3 dni''' od dnia złożenia wniosku. | ||
− | = Co robić, jeżeli organ nie udostępnia informacji? = | + | = '''Co robić, jeżeli organ nie udostępnia informacji?''' = |
Jeżeli organ w ogóle nie odpowiada na wniosek po upływie wskazanego wyżej terminu, oznacza to, że pozostaje w '''bezczynności'''. W takiej sytuacji można złożyć '''skargę''' na bezczynność do sądu administracyjnego. W tym przypadku złożenia skargi do sądu administracyjnego nie trzeba poprzedzać '''ponagleniem'''. Warto skontaktować się z prawnikiem lub osobą, która ma doświadczenie w składaniu tego typu skarg. | Jeżeli organ w ogóle nie odpowiada na wniosek po upływie wskazanego wyżej terminu, oznacza to, że pozostaje w '''bezczynności'''. W takiej sytuacji można złożyć '''skargę''' na bezczynność do sądu administracyjnego. W tym przypadku złożenia skargi do sądu administracyjnego nie trzeba poprzedzać '''ponagleniem'''. Warto skontaktować się z prawnikiem lub osobą, która ma doświadczenie w składaniu tego typu skarg. | ||
Linia 66: | Linia 70: | ||
Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie, a następnie skarga do sądu administracyjnego. Podobnie jak w przypadku skargi na bezczynność, w tym przypadku również warto zasięgnąć pomocy prawnika lub osoby, która ma doświadczenie w pisaniu odwołań i skarg. | Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie, a następnie skarga do sądu administracyjnego. Podobnie jak w przypadku skargi na bezczynność, w tym przypadku również warto zasięgnąć pomocy prawnika lub osoby, która ma doświadczenie w pisaniu odwołań i skarg. | ||
− | = Czy można udostępnić informację o środowisku uzyskaną od organu? = | + | = '''Czy można udostępnić informację o środowisku uzyskaną od organu?''' = |
Tak, dozwolone jest dalsze udostępnianie informacji (np. poprzez publikację na stronie internetowej), chociaż niektóre organy twierdzą inaczej. Jeżeli informację publikujemy w formie, w jakiej otrzymaliśmy ją od organu, nie naruszamy prawa. Ograniczeniom podlega ponowne wykorzystanie informacji, ale ono wiąże się z jej modyfikacją, np. do celów komercyjnych. Zasady ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego określono w ustawie z dnia 25 lutego 2016 roku o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego<ref>http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20160000352 | Tak, dozwolone jest dalsze udostępnianie informacji (np. poprzez publikację na stronie internetowej), chociaż niektóre organy twierdzą inaczej. Jeżeli informację publikujemy w formie, w jakiej otrzymaliśmy ją od organu, nie naruszamy prawa. Ograniczeniom podlega ponowne wykorzystanie informacji, ale ono wiąże się z jej modyfikacją, np. do celów komercyjnych. Zasady ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego określono w ustawie z dnia 25 lutego 2016 roku o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego<ref>http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20160000352 | ||
</ref>. | </ref>. | ||
− | = Wzór wniosku = | + | = '''Wzór wniosku''' = |
''(data, miejscowość)'' | ''(data, miejscowość)'' | ||
Linia 77: | Linia 81: | ||
''(imię, nazwisko, adres korespondencyjny wnioskodawcy)'' | ''(imię, nazwisko, adres korespondencyjny wnioskodawcy)'' | ||
− | + | na podstawie art. 8 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wnoszę o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie w następującym zakresie: | |
''(możliwie szczegółowy opis informacji, np. „informacji, czy dla zakładu Y zlokalizowanego w X przy ulicy Z wydano pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej, udostępnienie pełnej treści tego pozwolenia”).'' | ''(możliwie szczegółowy opis informacji, np. „informacji, czy dla zakładu Y zlokalizowanego w X przy ulicy Z wydano pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej, udostępnienie pełnej treści tego pozwolenia”).'' | ||
Linia 85: | Linia 89: | ||
''(podpis – w przypadku tradycyjnej formy wniosku)'' | ''(podpis – w przypadku tradycyjnej formy wniosku)'' | ||
+ | <references /> | ||
− | |||
[[Category:Prawo]] | [[Category:Prawo]] |