Kontrola palenisk: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Category:Obowiązki i dobre praktyki gmin]] | [[Category:Obowiązki i dobre praktyki gmin]] | ||
− | Biorąc pod uwagę, że to właśnie emisja z domowych urządzeń grzewczych na paliwa stałe stanowi główne źródło zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi i rakotwórczym benzo(a)pirenem, '''kontrola indywidualnych palenisk''' powinna być priorytetem w walce ze smogiem. Kontrola powinna odnosić się do możliwie szerokiego zakresu i obejmować nie tylko zakaz spalania odpadów, ale także wszystkie zapisy uchwał antysmogowych, w tym jakość paliwa oraz rodzaj źródła ciepła. Bez skutecznej kontroli na poziomie gospodarstw domowych uchwały antysmogowe pozostaną w dużej mierze martwym prawem | + | Biorąc pod uwagę, że to właśnie emisja z domowych urządzeń grzewczych na paliwa stałe stanowi główne źródło zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi i rakotwórczym benzo(a)pirenem, '''kontrola indywidualnych palenisk''' powinna być priorytetem w walce ze smogiem. Kontrola powinna odnosić się do możliwie szerokiego zakresu i obejmować nie tylko zakaz spalania odpadów, ale także wszystkie zapisy uchwał antysmogowych, w tym jakość paliwa oraz rodzaj źródła ciepła. Bez skutecznej kontroli na poziomie gospodarstw domowych uchwały antysmogowe pozostaną w dużej mierze martwym prawem. |
− | |||
= Kto kontroluje przepisy związane z ochroną powietrza? = | = Kto kontroluje przepisy związane z ochroną powietrza? = | ||
Linia 23: | Linia 22: | ||
== Uchwały antysmogowe == | == Uchwały antysmogowe == | ||
− | Już w 14 województwach obowiązują uchwały antysmogowe, czyli akty prawa miejscowego, których celem jest poprawa jakości powietrza. Uchwały antysmogowe mogą zawierać obowiązek stosowania odpowiedniej jakości paliwa, nakaz instalacji urządzeń zgodnych z wymaganiami emisyjnymi w nowych budynkach czy nakaz wymiany przestarzałych urządzeń grzewczych na paliwo stałe w danym, określonym przez uchwałę terminie. Za nieprzestrzeganie uchwały antysmogowej, tak jak za spalanie odpadów grozi mandat do 500 zł lub kara grzywny do 5000 zł. | + | Już w 14 województwach obowiązują [[uchwały antysmogowe]], czyli akty prawa miejscowego, których celem jest poprawa jakości powietrza. Uchwały antysmogowe mogą zawierać obowiązek stosowania odpowiedniej jakości paliwa, nakaz instalacji urządzeń zgodnych z wymaganiami emisyjnymi w nowych budynkach czy nakaz wymiany przestarzałych urządzeń grzewczych na paliwo stałe w danym, określonym przez uchwałę terminie. Za nieprzestrzeganie uchwały antysmogowej, tak jak za spalanie odpadów grozi mandat do 500 zł lub kara grzywny do 5000 zł. |
+ | [[Plik:Mapa uchwał antysmogowych, stan ma maj 2021, źródło- https---polskialarmsmogowy.pl-jak-wygrac-ze-smogiem-uchwaly-antysmogowe-.jpg|mały|brak|Mapa uchwał antysmogowych, stan ma maj 2021, źródło: https://polskialarmsmogowy.pl/jak-wygrac-ze-smogiem/uchwaly-antysmogowe/]] | ||
= Metody kontroli – dobre praktyki = | = Metody kontroli – dobre praktyki = | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
</ref> – system służący do zgłaszania podejrzenia spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej funkcjonujący w województwie małopolskim. | </ref> – system służący do zgłaszania podejrzenia spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej funkcjonujący w województwie małopolskim. | ||
− | Za pomocą aplikacji w telefonie lub przeglądarce internetowej można zgłosić adres osoby nieprzestrzegającej przepisów i dołączyć zdjęcia potwierdzające proceder. System automatycznie przekierowuje zgłoszenie do odpowiednich organów (urzędu gminy, straży miejskiej/gminnej, WIOŚ), a osoba zgłaszająca może na bieżąco śledzić wyniki kontroli. Aplikacja dostępna tutaj: | + | Za pomocą aplikacji w telefonie lub przeglądarce internetowej można zgłosić adres osoby nieprzestrzegającej przepisów i dołączyć zdjęcia potwierdzające proceder. System automatycznie przekierowuje zgłoszenie do odpowiednich organów (urzędu gminy, straży miejskiej/gminnej, WIOŚ), a osoba zgłaszająca może na bieżąco śledzić wyniki kontroli. Aplikacja dostępna jest tutaj: [https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html ''https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html''] |
− | + | [[Plik:Aplikacja Ekointerwencja.jpg|mały|brak|Aplikacja Ekointerwencja, źródło: https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html]] | |
− | [https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html ''https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html''] | ||
'''Akcja społeczna „Karny Kopciuch”'''<ref>https://www.karnykopciuch.pl/ | '''Akcja społeczna „Karny Kopciuch”'''<ref>https://www.karnykopciuch.pl/ | ||
Linia 81: | Linia 80: | ||
Tak, upoważniony do kontroli na podstawie art. 379 ust. 2 Ustawy Prawo ochrony środowiska pracownik urzędu gminy jest zobowiązany do przyjmowania anonimowych zgłoszeń. Brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek legitymowania osoby dokonującej zgłoszenia naruszeń przepisów<ref>https://blog.frankbold.pl/portfolio/poradnik-kontroli-palenisk/ | Tak, upoważniony do kontroli na podstawie art. 379 ust. 2 Ustawy Prawo ochrony środowiska pracownik urzędu gminy jest zobowiązany do przyjmowania anonimowych zgłoszeń. Brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek legitymowania osoby dokonującej zgłoszenia naruszeń przepisów<ref>https://blog.frankbold.pl/portfolio/poradnik-kontroli-palenisk/ | ||
</ref>. | </ref>. | ||
+ | |||
<references /> | <references /> |
Aktualna wersja na dzień 08:54, 1 wrz 2021
Biorąc pod uwagę, że to właśnie emisja z domowych urządzeń grzewczych na paliwa stałe stanowi główne źródło zanieczyszczenia powietrza pyłami zawieszonymi i rakotwórczym benzo(a)pirenem, kontrola indywidualnych palenisk powinna być priorytetem w walce ze smogiem. Kontrola powinna odnosić się do możliwie szerokiego zakresu i obejmować nie tylko zakaz spalania odpadów, ale także wszystkie zapisy uchwał antysmogowych, w tym jakość paliwa oraz rodzaj źródła ciepła. Bez skutecznej kontroli na poziomie gospodarstw domowych uchwały antysmogowe pozostaną w dużej mierze martwym prawem.
Spis treści
Kto kontroluje przepisy związane z ochroną powietrza?[edytuj]
Zgodnie z art. 379 Ustawy Prawo ochrony środowiska to marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów i mogą oni upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów marszałkowskich, powiatowych, miejskich lub gminnych lub funkcjonariuszy straży gminnych. W przypadku gminy funkcje kontrolne sprawować mogą więc strażnicy gminni lub pracownicy urzędu z odpowiednim upoważnieniem wójta, burmistrza lub prezydenta.
Kontrolę palenisk prowadzić mogą również następujące podmioty:
• funkcjonariusz Policji – w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, na podstawie przepisów k.p.k i k.p.w. (art. 1 ust. 2 pkt 4 u.p.);
• inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska – w odniesieniu do podmiotów korzystających ze środowiska w rozumieniu p.o.ś. (art. 2 ust. 1 u.i.o.ś.).
Co podlega kontroli?[edytuj]
Do najważniejszych obiektów kontroli przepisów z zakresu ochrony powietrza należy kontrola przestrzegania zapisów uchwał antysmogowych oraz zakazu spalania odpadów.
Spalanie odpadów[edytuj]
Spalanie oraz współspalanie odpadów w domowych urządzeniach grzewczych jest nielegalne. Wynika to z Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku (Dz.U. 2013 poz. 21). Zgodnie z art. 155 termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach odpadów lub we współspalarniach odpadów. Za spalanie odpadów w indywidualnych urządzeniach grzewczych grozi mandat do 500 zł lub kara grzywny do 5000 zł.
Uchwały antysmogowe[edytuj]
Już w 14 województwach obowiązują uchwały antysmogowe, czyli akty prawa miejscowego, których celem jest poprawa jakości powietrza. Uchwały antysmogowe mogą zawierać obowiązek stosowania odpowiedniej jakości paliwa, nakaz instalacji urządzeń zgodnych z wymaganiami emisyjnymi w nowych budynkach czy nakaz wymiany przestarzałych urządzeń grzewczych na paliwo stałe w danym, określonym przez uchwałę terminie. Za nieprzestrzeganie uchwały antysmogowej, tak jak za spalanie odpadów grozi mandat do 500 zł lub kara grzywny do 5000 zł.
Metody kontroli – dobre praktyki[edytuj]
Kontrole straży miejskiej/gminnej[edytuj]
Analiza danych dot. kontroli i doświadczenia gmin pokazują, że w gminach, w których funkcjonuje straż miejska/gminna kontrola palenisk domowych jest dużo skuteczniejsza niż w miejscach, gdzie ich nie ma – tam bardzo często kontrola w praktyce nie istnieje[1]. Niestety dotyczy to około 80% wszystkich gmin. Dobrą praktyką jest więc stworzenie straży gminnej lub międzygminnej, a jeśli nie ma takiej możliwości – prowadzenie kontroli w zespole: urzędnik oraz funkcjonariusz Policji.
Pobór próbki popiołu[edytuj]
Jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie spalania odpadów, jednak w toku kontroli nie da się tego jednoznacznie ocenić, należy pobrać próbkę popiołu z paleniska w celu poddania jej badaniom laboratoryjnym. Należy pamiętać, że jeśli w komorze spalania lub w wybranym popiele widoczne będą odpady, wystarczającą podstawą do ukarania jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji fotograficznej i dokładne opisanie ustalonego stanu faktycznego w protokole z kontroli.
Proces pobrania próbki popiołu powinien przebiegać następująco[2]:
1. Kontrolujący prosi kontrolowanego o otwarcie komory przechowywania popiołu;
2. Następnie kontrolujący wygarnia wybierakiem popiół z popielnika na tacę;
3. Kontrolujący wykonuje dokumentację fotograficzną popiołu i bezpośredniego sąsiedztwa urządzenia grzewczego;
4. Następnie kontrolujący dokonuje oceny, czy całość popiołu zmieści się do przygotowanego pojemnika laboratoryjnego. Jeśli tak, całość popiołu umieszcza w pojemniku laboratoryjnym. Jeśli nie, popiół należy dokładnie uśrednić poprzez wymieszanie metodą kwartowania (dokładny opis w podręczniku), bądź w wiadrze ze stali nierdzewnej. Następnie należy pobrać łopatką porcje popiołu z różnych miejsc i przenieść do pojemnika laboratoryjnego aż do jego napełnienia;
5. Pojemnik powinien być szczelnie zamknięty, opisany (data, godzina, numer lokalizacji) i zabezpieczony plombą;
6. Kontrolujący ponownie wykonuje dokumentację fotograficzną zabezpieczonej próbki.
PRZYKŁAD: WIOŚ w Krakowie w 2019 roku prowadził kontrole z pobieraniem próbek popiołu z zakładowych palenisk małej mocy wraz z przekazaniem ich do identyfikacji laboratoryjnej pod kątem obecności produktów spalania odpadów w pobranej do analizy próbce. W trakcie prowadzonych kontroli pobrano próbki popiołu z 78 zakładowych urządzeń grzewczych. Brak spalania odpadów stwierdzono tylko w 6 przypadkach[3].
Wykorzystanie drona[edytuj]
kontrola z wykorzystaniem drona może mieć charakter kontroli wstępnej (służy wtedy jedynie do wyselekcjonowania budynków, w których powinna być przeprowadzona tradycyjna kontrola) lub kontroli samodzielnej (wtedy dron musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia pomiarowe, a taka kontrola może służyć ustaleniu czy na terenie danej nieruchomości dochodzi do nielegalnego spalania paliw lub odpadów).
Zgłaszanie podejrzenia nieprzestrzegania przepisów – dobre praktyki[edytuj]
Aplikacja Ekointerwencja[4] – system służący do zgłaszania podejrzenia spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej funkcjonujący w województwie małopolskim.
Za pomocą aplikacji w telefonie lub przeglądarce internetowej można zgłosić adres osoby nieprzestrzegającej przepisów i dołączyć zdjęcia potwierdzające proceder. System automatycznie przekierowuje zgłoszenie do odpowiednich organów (urzędu gminy, straży miejskiej/gminnej, WIOŚ), a osoba zgłaszająca może na bieżąco śledzić wyniki kontroli. Aplikacja dostępna jest tutaj: https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html
Akcja społeczna „Karny Kopciuch”[5] – akcja zainicjowana w Rybniku, polegająca na bezpośredniej pomocy mieszkańcom borykającym się z problemem uciążliwego zanieczyszczania powietrza w swoim otoczeniu.
Na stronie karnykopciuch.pl można zgłosić adres sąsiada, który regularnie zatruwa okolicę, a organizatorzy akcji podejmą działania w trzech krokach:
Edukacja (wysyłka materiałów o wpływie smogu na zdrowie, zachęcenie do wymiany źródła ciepła i przedstawienie możliwych do pozyskania na ten cel dotacji);
Kontrola (informacja skierowana do organów upoważnionych do kontroli, weryfikacja jej efektów);
Piętnowanie (jeśli podjęte wcześniej działania nie przyniosły efektu: publikacja na mapie kopciuchów, procedura administracyjna przymuszająca do wymiany źródła ciepła).
Czy podejrzenie spalania odpadów lub nieprzestrzegania uchwały antysmogowej można zgłaszać anonimowo?[edytuj]
Tak, upoważniony do kontroli na podstawie art. 379 ust. 2 Ustawy Prawo ochrony środowiska pracownik urzędu gminy jest zobowiązany do przyjmowania anonimowych zgłoszeń. Brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek legitymowania osoby dokonującej zgłoszenia naruszeń przepisów[6].
- ↑ https://smoglab.pl//wp-content/uploads/2018/12/KK_KAS_PozaKontrola_Raport_160x230mm_2018_11_27_web_aktualizacja.pdf
- ↑ https://blog.frankbold.pl/portfolio/poradnik-kontroli-palenisk/
- ↑ http://krakow.pios.gov.pl/2020/01/22/kontrole-palenisk-w-wojewodztwie-malopolskim-wios-w-krakowie-wdraza-pilotazowy-program-kontroli-spalania-paliw-stalych/
- ↑ https://ekomalopolska.pl/app/ekointerwencja/index.html
- ↑ https://www.karnykopciuch.pl/
- ↑ https://blog.frankbold.pl/portfolio/poradnik-kontroli-palenisk/