Edytujesz Normy jakości węgla
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | Zakazy dotyczące spalania określonych rodzajów paliw (mułów, flotokoncentratów, wilgotnej biomasy) zawarte zostały we wszystkich obowiązujących w Polsce uchwałach antysmogowych. Są one wiążące dla osób i podmiotów, które '''użytkują''' kotły, piece, kominki oraz inne instalacje przeznaczone do spalania paliw stałych. | + | '''Zakazy dotyczące spalania określonych rodzajów paliw''' (mułów, flotokoncentratów, wilgotnej biomasy) zawarte zostały we wszystkich obowiązujących w Polsce uchwałach antysmogowych. Są one wiążące dla osób i podmiotów, które '''użytkują''' kotły, piece, kominki oraz inne instalacje przeznaczone do spalania paliw stałych. |
Niezależnie od uchwał antysmogowych od 2018 roku obowiązują w Polsce znaczne ograniczenia w zakresie sprzedaży węgla z przeznaczeniem do użycia w gospodarstwach domowych oraz instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Ograniczenia te wprowadzono w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw<ref>https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20061691200 | Niezależnie od uchwał antysmogowych od 2018 roku obowiązują w Polsce znaczne ograniczenia w zakresie sprzedaży węgla z przeznaczeniem do użycia w gospodarstwach domowych oraz instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. Ograniczenia te wprowadzono w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw<ref>https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20061691200 | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Najpopularniejszy rodzaj węgla wykorzystywanego w kotłach grzewczych, tzw. ekogroszek, musi spełniać następujące wymagania: | Najpopularniejszy rodzaj węgla wykorzystywanego w kotłach grzewczych, tzw. ekogroszek, musi spełniać następujące wymagania: | ||
− | + | Tabela nr 1. Wymagania jakościowe dla: węgla kamiennego, brykietów lub peletów zawierających co najmniej 85% węgla kamiennego (paliwa stałe o wymiarze ziarna 5 ÷ 31,5 mm: ekogroszek) | |
+ | |||
+ | {| | ||
+ | ! Lp. | ||
+ | ! Parametr | ||
+ | ! Symbol | ||
+ | ! Jednostka | ||
+ | ! Wartość | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | minimalna | ||
+ | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Zawartość popiołu | ||
+ | | A<sup>r</sup> | ||
+ | | % | ||
+ | | – | ||
+ | |- | ||
+ | | 2 | ||
+ | | Zawartość siarki całkowitej | ||
+ | | S<sub>t</sub><sup>r</sup> | ||
+ | | % | ||
+ | | – | ||
+ | |- | ||
+ | | 3 | ||
+ | | Wartość opałowa | ||
+ | | Q<sub>i</sub><sup>r</sup> | ||
+ | | MJ/kg | ||
+ | | 24,00 | ||
+ | |- | ||
+ | | 4 | ||
+ | | Zdolność spiekania | ||
+ | | RI | ||
+ | | – | ||
+ | | – | ||
+ | |- | ||
+ | | 5 | ||
+ | | Wymiar ziarna | ||
+ | | – | ||
+ | | mm | ||
+ | | 5,00 | ||
+ | |- | ||
+ | | 6 | ||
+ | | Zawartość podziarna | ||
+ | | – | ||
+ | | % | ||
+ | | 0,00 | ||
+ | |- | ||
+ | | 7 | ||
+ | | Zawartość nadziarna | ||
+ | | – | ||
+ | | % | ||
+ | | 0,00 | ||
+ | |- | ||
+ | | 8 | ||
+ | | Zawartość wilgoci całkowitej | ||
+ | | W<sub>t</sub><sup>r</sup> | ||
+ | | % | ||
+ | | – | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | = = | ||
= Świadectwo jakości paliwa = | = Świadectwo jakości paliwa = | ||
Linia 33: | Linia 101: | ||
Wzór świadectwa jakości paliw stałych został określony w rozporządzeniu Ministra Energii w sprawie wzoru świadectwa jakości paliw stałych<ref>https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001892 | Wzór świadectwa jakości paliw stałych został określony w rozporządzeniu Ministra Energii w sprawie wzoru świadectwa jakości paliw stałych<ref>https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001892 | ||
</ref> i wygląda następująco: | </ref> i wygląda następująco: | ||
− | [[Plik:Wzór świadectwa jakości paliw stałych.jpg|mały|brak| | + | [[Plik:Wzór świadectwa jakości paliw stałych.jpg|mały|brak|Wzór świadectwa jakości paliw stałych]] |
+ | |||
+ | = = | ||
= Sankcje i kontrola = | = Sankcje i kontrola = | ||
− | Za naruszenie obowiązków i zakazów określonych w ustawie sprzedawcom węgla grożą bardzo surowe kary. W przypadku niewystawienia lub nieprzekazania nabywcy świadectwa jakości paliwa stałego sprzedawcy grozi administracyjna kara pieniężna, która może wynieść od 10 000 do 100 000 zł. Karę tę nakłada wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Taka sama kara grozi również za wystawienie świadectwa jakości, w którym podano fałszywe parametry paliwa oraz za nieprzestrzeganie obowiązku przechowywania dokumentów związanych ze sprzedażą węgla przez co najmniej 5 lat. | + | Za naruszenie obowiązków i zakazów określonych w ustawie sprzedawcom węgla grożą bardzo surowe kary. W przypadku niewystawienia lub nieprzekazania nabywcy świadectwa jakości paliwa stałego sprzedawcy grozi '''administracyjna kara pieniężna''', która może wynieść od 10 000 do 100 000 zł. Karę tę nakłada wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Taka sama kara grozi również za wystawienie świadectwa jakości, w którym podano fałszywe parametry paliwa oraz za nieprzestrzeganie obowiązku przechowywania dokumentów związanych ze sprzedażą węgla przez co najmniej 5 lat. |
− | Najpoważniejsze naruszenia, polegające na sprzedaży zabronionych rodzajów paliwa (np. mułu węglowego albo węgla brunatnego) lub paliw niespełniających wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu, stanowi przestępstwo zagrożone grzywną do 500 000 zł lub karą pozbawienia wolności do lat 3. Jeżeli paliwo stanowi mienie znacznej wartości (tj. jego wartość przekracza 200 000 zł) sprzedawcy grożą jeszcze wyższe kary – grzywna do 1 000 000 zł lub kara pozbawienia wolności do 5 lat. | + | Najpoważniejsze naruszenia, polegające na sprzedaży zabronionych rodzajów paliwa (np. mułu węglowego albo węgla brunatnego) lub paliw niespełniających wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu, stanowi '''przestępstwo''' zagrożone grzywną do 500 000 zł lub karą pozbawienia wolności do lat 3. Jeżeli paliwo stanowi mienie znacznej wartości (tj. jego wartość przekracza 200 000 zł) sprzedawcy grożą jeszcze wyższe kary – grzywna do 1 000 000 zł lub kara pozbawienia wolności do 5 lat. |
− | Kontrolę sprzedawców paliw stałych prowadzi '''Inspekcja Handlowa'''. Uniemożliwianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli oraz usuwanie paliwa zabezpieczonego w wyniku kontroli stanowi przestępstwo zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. | + | Kontrolę sprzedawców paliw stałych prowadzi '''Inspekcja Handlowa'''. Uniemożliwianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli oraz usuwanie paliwa zabezpieczonego w wyniku kontroli stanowi '''przestępstwo''' zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. |
W razie podejrzenia, że skład węgla prowadzi sprzedaż paliwa niezgodnie z ustawą, należy zawiadomić Inspekcję Handlową. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa polegającego na sprzedaży zabronionego paliwa można również zawiadomić Policję lub prokuraturę. | W razie podejrzenia, że skład węgla prowadzi sprzedaż paliwa niezgodnie z ustawą, należy zawiadomić Inspekcję Handlową. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa polegającego na sprzedaży zabronionego paliwa można również zawiadomić Policję lub prokuraturę. | ||
− | |||
− | |||
<references /> | <references /> |